Hej
Moderater i Älvkarleby!
Vilken
härlig höst vi har fått i år! Efter förra årets knappt märkbara övergång mellan
sommar och vinter, kan vi nu njuta av trädens färgsprakande prakt, löv som
pryder marken, behagliga temperaturer och många soliga dagar. Det är verkligen
en tid att ladda batterierna inför vintern!
Tack för ert
engagemang på företagskampanjen den 4 oktober! Er insats och ert stöd betyder
oerhört mycket för vårt arbete. Ett särskilt stort tack till Anna Högberg och
hennes dotter, som bakade och fixade hela 200 kanelbullar. Ert bidrag gjorde
det möjligt för oss att sprida lite extra värme och omtanke till våra
företagare i kommunen. Det här visar verkligen vad vi kan åstadkomma
tillsammans!
Nu på onsdag
kl. 18:30 är det dags för Kommunfullmäktige, och vi har flera viktiga punkter på agendan. Bland
annat kommer vi att behandla delårsbokslutet, anta förslag om ny måltidspolicy och nytt partistöd. Som vanligt kommer vi också att
behandla ett antal motioner och interpellationer. Jag hoppas att många av kommer följa sammanträdet på plats eller via webben.
Om
delårsbokslutet: Älvkarleby
kommun prognostiserar ett resultat på 9,0 miljoner kronor för 2024, vilket är
bättre än den budgeterade nollbudgeten. Men det är viktigt att vi granskar
hållbarheten i detta resultat, då det i stor utsträckning bygger på tillfälliga
faktorer, såsom ökade generella bidrag från regeringen. Vi måste ställa oss
frågan: Hur ser framtiden ut när dessa externa intäkter minskar? Det är vår
uppgift att säkra en långsiktig och stabil ekonomisk utveckling för Älvkarleby.
På måndag
deltar jag, tillsammans med andra politiker och intressenter, i ett studiebesök
i Båtforsområdet. Syftet med
besöket är att belysa Båtforsområdets unika potential för naturlig reproduktion
med lek- och uppväxtbiotoper. Detta är särskilt viktigt inför planeringen av
vandringsvägar för havsvandrande fisk, som Vattenfall och Fortum förbereder
under länsstyrelsernas överinseende. Ett sådant projekt kan ha stor betydelse
för både naturen och vår lokala utveckling.
Värva medlemmar – tillsammans gör vi skillnad! Vi står
inför en spännande utmaning och möjlighet: att arbeta för ett maktskifte 2026.
För att göra detta möjligt behöver vi fler engagerade krafter som är redo att
ta på sig förtroendeuppdrag och kämpa för Älvkarlebys framtid. Det är
tillsammans vi kan skapa förändring, och varje ny medlem gör oss starkare.
Varje samtal, varje möte är en chans att inspirera och engagera. Ta
tillfället i akt att värva en medlem nästa gång du pratar med en vän eller
granne som delar vår vision om ett bättre Älvkarleby! För det är just
medlemmarna som är grunden för vårt framgångsrika arbete och vår gemensamma
resa framåt.
Och här kommer en extra morot – när vi når 60 medlemmar, så lovar jag att
bjuda in er alla till en festlig medlemskväll hemma hos mig efter nyår! Vi
firar tillsammans, blickar framåt, och planerar nästa steg mot vårt mål.
Tillsammans
kan vi fortsätta bygga ett starkt Älvkarleby och driva våra viktiga frågor
framåt. Tack för ert stöd och engagemang, och jag ser fram emot att se vad vi
kan åstadkomma under den kommande tiden!