Nu när dagarna blir kortare och luften kyligare, hoppas vi att du hittar tid för både vila och inspiration. Slutet på året är en tid för eftertanke och nya möjligheter, och vi har glädjen att meddela att vi har fått ett nytt projekt beviljat, REDIRECT! Det känns fantastiskt att gå in i nästa år med nya utmaningar och mål att se fram emot. Tack för att ni fortsätter att följa oss och vara en del av vår resa. Vi ser fram emot att dela fler spännande steg framöver. Vänliga hälsningar,
Anna-Karin Poussart, biosfärkoordinator och verksamhetsledare.
|
Storkriket får tillsammans med 9 parter runt Östersjön finansiering från Interreg Baltic Sea Region för projekt om regenerativ turism! Östersjöregionen (Baltic Sea Region) står inför en betydande miljömässig sårbarhet på grund av turismens negativa effekter, såsom resursutarmning, föroreningar och avfall, vilket belyser det akuta behovet av en övergång till regenerativ turism. Projektet (med det oficiella namnet Regenerative Tourism in the Baltic Sea Region for Resilient Communities towards a Circular Economy) kommer under tre år att undersöka hur man kan använda sig av regenerativ turism, för att inte bara minimera negativa effekter av turism utan också aktivt återställa och förbättra de miljöer som turister besöker, något som kräver samarbete mellan lokala myndigheter och små och medelstora företag för att effektivt integrera regernativa metoder i turismplaneringen och mildra miljöpåverkan. Vi kommer under tre år arbeta med att pilottesta regenerativ turism i området samt samverka med de andra internationella parterna. Andra projektpartners är Lower Silesia Regional Development Agency (Polen), Olemisen Balanssia Ry (Finland), Sigulda municipality (Lettland), Klaipeda Chamber of Commerce, Industry and Crafts (Litauen), Laesoe Toruist and Business (Danmark), Lithuanian Sports University (Litauen), The business foundation Skagen Education Center (Danmark), Experience Bremhaven GmbH (Tyskland),
| | | Ansökan har landat i Paris | Efter godkännande i Svenska regeringen under september så har Storkrikets ansökan om att bilda Biosfärområde Storkriket nu äntligen landat i händerna på direktören för UNESCOs biosfärprogram, Antionio D. Abreu. Stort tack till utbildningsrådet Per Magnusson vid svenska delegationen till Unesco för det säkra överlämnandet! | | | Vi vill passa på att tacka er för en riktigt härlig vecka fylld av engagemang, värme och gemenskap. Under veckan hade Biosfärfestivalen runt 2 000 besökare, som alla fick ta del av vårt fina Storkrike! | | | Förstärkning på Biosfärkontoret | Under hösten har vi på Biosfärkontoret förstärkning från Adam, student från Lunds universitet! "Jag heter Adam Tait och läser masterprogrammet Tillämpad klimatstrategi vid Lunds universitet. Jag har och har alltid haft ett starkt engagemang för miljöfrågor. För närvarande gör jag min praktik på Biosfärkontoret, från september till januari, vilket jag upplever som en mycket givande och lärorik erfarenhet" Adam har vårt projekt Policylabb Storkriket som fokus och följer arbetet som vi på Biosfärkontoret inom projektet gör i samverkan med Lunds universitet, Hållbar Utveckling Skåne samt Stockholm universitet. | | | Den ljusa hållbara framtiden | Hållbar Utveckling Skåne delar årligen ut stipendier till projekt som främjar hållbarhet och fram till 2 december kan du söka årets utlysning. | "Stipendiet riktar sig till barn, elever och studenter i förskola, grundskola, gymnasium, universitet och folkhögskolor i Skåne. Syftet är att visa att även en mindre summa pengar kan skapa varaktig förändring. Bland de finansierade projekten finns allt från odlingsprojekt och hinderbanor till naturrum, brädspel och event." | Fram till den 2e december är utlysningen för 2025 öppen och temat är "Den ljusa hållbara framtiden". | | |
AnsökanI september 2024 lämnades Storkrikets ansökan in till Unesco! Nu återstår endast Unescos slutgiltiga utlåtande, som kommer i september 2025.
|
|
|
Kalender Här listar vi öppna event som Storkriket antingen arrangerar eller planerar delta i:
|
|
|
|